1. Lyder og alfabet:
1. Vokaler og vokalgrupper
1.1.1. Enkle vokaler
Det er fem enkle vokaler i [i, iː], e [e, eː], a [a, aː], o [o, oː] og u [u, uː], i et enkelt og symmetrisk system med jevne akustiske avstander.
Av disse er to fremre, én sentral og to bakre. De to bakre vokalene er rundede, mens den sentrale og de fremre er urundede, slik som er vanligst i verdens språk. I diagrammet under er de fem vokalene ordnet langs to fysiske akser som representerer tungeryggens posisjon i munnhulen idet de uttales. Det er tre trinn i høyderetningen og tre i lengderetningen.
Den rekkefølgen vokalene er oppgitt i her, skal vi flere steder senere omtale som vokalenes naturlige rekkefølge, fordi den kommer av deres artikulatoriske bakgrunn. Denne begynner med tunga (tungryggen) lengst frem i munnen og høyt oppe, deretter bakover: først nedover og så oppover igjen. Merk spesielt at den sentrale vokalen ikke må uttales for langt frem eller bak, men mer eller mindre midt mellom, slik at den skjelnes tydelig fra nabovokalen på hver side.
Tanken bak vokalsystemet
Dette meget alminnelige vokalsystemet (hva monoftonger angår) er valgt med hensikt. Fordelene er at det er symmetrisk i lengderetningen med hensyn til tungeposisjon, og har tydelige og jevnstore forskjeller mellom nabovalører, noe som er god estetikk. Dessuten er disse egenskapene viktige i store deler av grammatikken, som er full av femdelte kategorier hvor trekkene markeres med hver sin vokal. I de fleste grammatiske kategorier hvor trekkene skjelnes med en vokal, og uavhengig av om det er fem eller færre trekk, benyttes et symmetrisk utvalg av vokaler.
1.1.2. Synkende diftonger
1.1.3. Stigende diftonger
- Vi skal etter hvert se at det også finnes enkelte andre stigende diftonger, men da kun i spesielle kontekster.
De stigende diftongene kan, som det fremgår av klammene, være lange eller korte, avhengig av trykk og hva som etterfølger det siste segmentet, som er stavelsens kjerne. Hvis stavelsen er trykksterk og åpen, forlenges nemlig det siste segmentet i diftongen, noe som følger av den generelle regelen om vokallengde. De synkende diftongene er derimot alltid korte, fordi de kun forekommer i lukkede stavelser.
1.1.4. Halvdiftonger
De spesielle halvdiftongene ie [i͜e], ia [i͜a], io [i͜o] og iu [i͜u], som forekommer svært hyppig i forbindelse med grunnleggende bøyninger, uttales som vokalgruppe, men telles som bare én stavelse.
Det første segmentet er nemlig litt kortere enn det andre, og regnes ikke med ved fordelingen av (bi-)trykk.
Halvdiftongene opptrer kun i trykksvak stavelse rett etter et hovedtrykk. Det første, korte segmentet, skal vi kalle en uanselig (hel)vokal, og dette opptrer aldri som det første i en stavelse, men snarere alltid med en konsonant foran. Halvdiftongene er fonotaktisk sett for en slags vokalgrupper å regne, men virker naturlige å behandle her. Legg merke til at vi i eksemplene over har transkribert dem over kun én stavelse, for dette er standard-uttalen.
1.1.5. Sjeldne diftonger
Motstående diftonger
Diftongenes natur
Måten diftongene uttales på avhengig av om stavelsen er åpen eller lukket, samt mange andre egenskaper, følger av det faktum at diftongene egentlig er kombinasjoner av en (enkel) vokal og en (kortere) halvvokal, altså to forskjellige segmenter. Halvvokalen, som er enten /y/ eller /w/, har i mange sammenhenger status som konsonant, fordi den ikke er stavelsesbærende, og halvvokalene opptar konsonantenes plasser i stavelsesstrukturen. Dog er halvvokalene som konsonanter litt spesielle, idet de kan kombineres bare med noen få helt bestemte vokaler. Mest naturlig er det derfor å behandle diftongene som egne enheter, og beskrive systemet av konsonanter og konsonantgrupper uavhengig av halvvokaler, også fordi diftongene rent lydmessig hører til vokalsystemet.
1.1.6. Betonte vokalgrupper
De alltid betonte gruppene ei [eː.i], ee [eː.e], ea [eː.a], eo [eː.o] og eu [eː.u] begynner alle på det samme lange segmentet.
Disse gruppene utgjør alltid kjernene i de siste to stavelsene i en ordform, og som følge av dette får de alltid ordtrykk på første segment.
1.1.7. En spesiell grupppe
Denne gruppa utgjør alltid kjernene i de siste to stavelsene i en ordform, bortsett fra i et avledningssuffiks og et personlig pronomen. I sistnevnte sammenhenger, samt hvis en fri ordform ikke har noen flere stavelser enn disse to, tar vokalgruppa ordtrykk på henholdsvis siste og første segment. Men fordi disse tilfellene er unntaksmessige, skal vi ofte omtale denne vokalgruppa som den ubetonte vokalgruppa.
Sammen med stigende diftong
Det første segmentet i denne vokalgruppa kan i sjeldne tilfeller, i praksis kun i én setningsinnledende partikkel, samtidig være siste segment i en stigende diftong.
Metagrammatikk
1.1.8. Vokalsystematikk i morfologien
Mange grammatiske mønstre kretser rundt et symmetrisk utvalg av vokalrekka, og med lik artikulatorisk avstand mellom lydene i utvalget. Vi har et skille mellom de fremre , den sentrale og de bakre, samt mellom primære og sekundære, hvor førstnevnte er de tre med lengst avstand mellom, mens sistnevnte er de to midtre. Vokaler som er like langs en av disse dimensjonene, har ofte likeartede funksjoner. I tillegg går det noen steder en slags semantisk bevegelse gjennom vokalrekka, f.eks. fra kilde til mål eller fra fortid til fremtid.
De primære vokalene spiller alltid hovedrollene og brukes hyppigst, mens de sekundære gjerne har mer perifere oppgaver og brukes sjeldnere. Former som er nøytrale med hensyn til en aktuell semantisk dimensjon, kjennetegnes vanligvis av den sentrale vokalen, som også er endevokalen i alle ord med uforanderlig endevokal. Den sentrale vokalen er altså en slags standardvokal som vi stadig faller tilbake på under hyppige semantiske og syntaktiske forhold. Imidlertid kan frittstående affikser, som ikke tilhører noe større mønster, ha en hvilken som helst vokal.
Den lokative metaforen
Vi skal se at vokalrekka utnyttes blant annet i et lokativt bøyningsmønster for plassering og forflytning i tid eller sted, gjennom av endevokaler på adverb og preposisjoner samt nomen som utfyller preposisjoner. De samme vokalene definerer både kasus- og tempusrekka for henholdsvis nomen og verb, og disse mønstrene kan delvis betraktes som metaforiske overføringer fra det lokative mønsteret. F.eks. brukes samme vokal i de tre systemene til å uttrykke en eller annen form for kilde, i form av kasus for utøveren av en handling, fortidig tempus eller startpunktet for en forflytning i tid eller sted. Lignende sammenhenger kan beskrives for alle fem vokalene. Merk at for nomenenes vedkommende henspiller den lokative metaforen ikke på bevegelsen av en ting, men på hvordan kasusene uttrykker energiflyten i hendelsen.